Je rdeče meso dobro ali slabo za vas? (1. del)

By | 30/04/2019

Rdeče meso je meso sesalcev, ki je običajno rdeče, kadar je surovo. To je eno najbolj spornih živil v zgodovini prehrane. Čeprav so ga ljudje jedli ves čas evolucije, mnogi verjamejo, da lahko povzroči škodo organizmu.

Spodaj je pregled dokazov o učinkih rdečega mesa na zdravje. Članek ne obravnava etičnih in okoljskih vprašanj (za etična vprašanja se ozrite sami nase).

  1. Današnje meso ni to, kar je bilo

Ljudje so med evolucijo jedli meso in so imeli za rdeče meso pripravljene prebavne sisteme.

Tradicionalne kulture, kot so Masai, so pojedle veliko več rdečega mesa kot povprečni zahodnjaki, vendar so ostale v odličnem zdravju  Vendar se danes uživano meso razlikuje od mesa, ki so ga jedli v preteklosti. Takrat so bile namreč živali proste in so jedle travo, žuželke ali drugo naravno hrano.

Predstavljajte si divjo kravo na polju pred 10.000 leti, ki se svobodno premika, njena prehrana pa temelji na travi in ​​drugih užitnih rastlinah.

Meso te živali je drugačno od mesa, pridobljenega iz krave, ki se je rodila in vzgojila v tovarni, krmila s krmo na osnovi žitaric in prejemala hormone in antibiotike, ki spodbujajo rast.

Danes se nekateri mesni izdelki po zakolu živali močno predelajo. Prekajeni so, sušeni, nato obdelani z nitrati, konzervansi in različnimi kemikalijami.

Zato je zelo pomembno razlikovati med različnimi vrstami mesa:

  • Predelano meso: Ti proizvodi so običajno iz konvencionalno vzrejenih krav, nato pa gredo skozi različne metode predelave. Primeri so klobase in slanina.
  • Konvencionalno rdeče meso: Konvencionalno rdeče meso je dokaj neobdelano, krave pa so običajno “tovarniško” pridelane. Meso, ki je rdeče, ko je surovo, je opredeljeno kot rdeče meso. To vključuje jagnjetino, govedino, svinjino in nekatere druge.
  • Belo meso: Meso, ki je belo pri kuhanju, je opredeljeno kot belo meso. To vključuje meso perutnine, kot je piščanec in puran.
  • Organsko meso od živali, ki se hranijo s travo: To meso prihaja iz živali, ki so se naravno hranile in gojile ekološko, brez zdravil in hormonov. Prav tako nimajo dodanih umetnih kemikalij.

Pri preučevanju zdravstvenih učinkov mesa je pomembno vedeti, da ni vse meso ustvarjeno enako. Številne študije o rdečem mesu, zlasti tistih, ki se izvajajo v ZDA, preučujejo predvsem meso tovarniško vzrejenih živali, ki so bile krmljene z žitnimi krmili.

Pomembno je torej razlikovati med različnimi vrstami mesa. Na primer, ekološko meso se prehransko razlikuje od predelanega mesa, ki ga pridelujejo v tovarni.

  1. Rdeče meso je zelo hranljivo.

Rdeče meso je ena izmed najbolj hranljivih živil, ki jih lahko jeste. Napolnjeno je z vitamini, minerali, antioksidanti in različnimi drugimi hranili, ki lahko močno vplivajo na zdravje.

100-gramski kos surovega govejega mesa (10% maščobe) vsebuje:

  • Vitamin B3 (niacin): 25% RDA
  • Vitamin B12 (kobalamin): 37% RDA (ta vitamin je nedosegljiv iz rastlinskih živil)
  • Vitamin B6 (piridoksin): 18% RDA
  • Železo: 12% RDA (to je visoko kakovostno heme železo, ki se absorbira veliko bolje kot železo iz rastlin)
  • Cink: 32% RDA
  • Selen: 24% RDA
  • Veliko drugih vitaminov in mineralov v manjših količinah

Ta kos imesa ima približno 176 kalorij, od tega 20 gramov kakovostnih živalskih beljakovin in 10 gramov maščobe.

Rdeče meso je bogato s pomembnimi hranili, kot sta kreatin in karnozin. Ne-mesojedci imajo pogosto nizko vsebnost teh hranil v organizmu, kar lahko vpliva na delovanje mišic in možganov.

Govedo, ki se prehranjuje s travo, ima meso še bolj hranljivo kot govedo, ki se hrani z žitaricami in vsebuje veliko omega-3 maščobnih kislin, maščobnih kislin CLA in večje količine

Rdeče meso je torej zelo hranljivo, zlasti če gre za živali, ki so bile naravno hranjene in vzgojene. Je odličen vir beljakovin, železa, B12, cinka, kreatina in drugih hranil.